|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Een fan schrijft.Albert-Jan-Willemsen,Gouda 2004 Top tien. 1.Jay Jays 2.Phantoms 3.Incrowd 4.Hu & The Hilltops 5.Chapter 2 5 Lp's kiezen uit het topjaar uit de pophistorie is eigelijk niet te doen voor mij. Om de keuzemogelijkheden te beperken,heb ik het bij nederlandse groepen gehouden die het voorrecht hadden om in 1966 al een lp te mogen maken.Ad 1:Voortgekomen uit de jumping- jewels.Op deze plaat hoor je heftige beats.Goede eigen nummers worden afgewisseld met covers van de kinks en de ventures.Eigelijk is deze lp een grote single.Ook gevoelsmatig voor mij ook de mooiste plaat. Jay-Jays (Den Haag)
Leo Bennink(leadgt) Musici
1967-1969 Willem Duyn
(voc) Leo Bennink.(lead guitar)Jan Vennik (piano, sax)
In het vorige nummer van ons blad hebben we in de uitstekende Jumping Jewels story van Peter Riethof kunnen lezen hoe het met the Jumping Jewels afliep.We waren gebleven in december 1965 The Jumping Jewels hadden het proces tegen manager Herman Batelaan verloren, en mochten door de uitspraak van de rechter geen gebruik meer maken van de naam Jumping Jewels. Ook hun zanger Rob de Nijs mocht niet meer met de groep optreden en dus ging Rob de Nijs ook weer zijn eigen weg om vrede te sluiten met The Lords. Het probleem was dat de groep vroeger altijd een vaste zanger had gehad n.l. Johnny Lion en later Rob de Nijs die het vokale werk bij de groep Voor hun rekening namen. En daar stonden ze dan in 1966 in een geheel veranderde muziekwereld want instrumentale groepen waren een beetje uit de mode geraakt, want groepen als the Shadows vroeger hun grote voorbeeld haalden in 1965 nog maar net de top 20 met o.a. "The War Lord" en waren ook al gaan zingen om met "Mary-Anne" en "Don' t make my baby blue ") 2 vokale nummers. de top 20 te bereiken zo zaten ook de JumpingJewels met dit probleem, en velen hadden de leden van de jumping jewels al afgeschreven als musici en als groep.Door het proces tegen Herman Batelaan besluiten ze 'om zich voortaan The Jays Jays te noemen. Joop Oonk vertelt hierover in 1966: "We zijn 'er natuurlijk, bewust van uit gegaan dat die twee,J's in de nieuwe naam moest blijven en Joop verteld verder "Dat was,' met onze toch wel bekende gezichten,het enige aanknoping'spunt voor het publiek."Hans van Eijk die nog bij the Jumping Jewels aangekondigd had de groep te zullen verlaten,zodra er voor hem een opvolger was gevonden,deed zodoende toch nog een:aantal weken met the Jays Jays mee.(Hans)die eerlijk gezegt liever gitaarmuziek maakte,zoals hij bij the Jumping Jewels deed paste zich toch goed bij the Jays Jays aan, ook al speelde ,hij maar 'op 2 Jays Jays nummers mee!
TjlbbeVeelo die zich vroeger bij The Jumping Jewels,altijd op de achtergrond had gehouden bleek plotseling te kunnen zingen. Tjibbe bleek"nogal gek :te zijn op de muziek vann The Who en the Kinks. Omdat the Kinks erg populair waren: in die tijd besloten ze maar om die muzikale richting te kiezen.'The Jays Jays.kunnen we in 1966 dan ook goed de Nederlandse Kinks noemen want de sound is zo op die, van the Kinks gericht en bovendien nemen ze op hun eerste L.P. al direkt 3 Kinks nummers op en ,terwijl nummers die ze zelf schreven zoals "Come back if you dare" een compositie van Joop Oonk net zo goed door Ray Davies geschreven zou kunnen zijn. Op de eerste KINKS LP die in 1964 uitkwam vinden ze een paar aardige werkjes het door de Kinks manager en producer geschreven Shel "Talmy werkje "Bald headed woman" en het door 'Ray Da vies geschreven, nummer "So mystifying". Terwijl de platenmaatschappij. ' eigenlijk niet goed weet wat ze met the Jays Jays aanmoeten krijgen deze hun kans om door te breken 'via,het progamma "Fanclub"
Hierover Joop Oonk: in 1966:' "Het begon allemaal Ilet die ene Fanclubuitzending. "We kregen die telévisie uitzending en er moest een band" gemaakt worden. In de Phonogram ;'studio namen we "Baldheadedwoman" en "So mystifying" op terwijl, "Tony Vos {hun opnameleleider) met grorte ogen (stond te kijken. Ze dachten dat we alleen instrumentale nummers konden brengen Tony was enthousiast dat er direkt een plaat gemaakt werd van die twee nummers! Het vervolg van dit verhaal zal iedereen bekend zijn: "Bald headed women" stond binnen korte tijd in de Nederlandse top 5. Dat kwam verschrikkelijk goed uit. Het had er anders wel rot voor ons uitgezien.Aldus Joop Oonk in 1966 tijdens een interview.
De Jay-Jays zijn' vermoedelijk de grootstte Kinksfans van Nederland, ook hun "Got Love If You Want it" Is weer een Kinky nummer, Hitweek No.36 20 mei 1966 door Evert Wilbrink
Direkt nadat de opnamen van de "Fanclub" uitzending hadden plaatsgevonden en Hans van Eijk in de Phonogramstudio voor de laatste keer zijn sologitaar op the Jays Jays plaat "Bald headed woman" So mystifying" had laten horen stapte hij uit the Jays Jays.Zoals in de story rond the Jumping Jewels werd geschreven) duidelijk teleurgesteld door de praktijken van Herman Batelaan en de verandering van muziek.Maar zijn opvolger was bij the Jays Jays gekomen en dat was Leo Bennink.
De nieuwe solo-gitarist van the .Jays Jays Leo Bennink die verder ook nog zong en mondharmonica speelde werd op 21 maart 1945 in Den Haag geboren. De zwartharige Leo bijgenaamd'' Mack'' verscheen in 1961 op het Haagse beat-toneel en speelde bij de Black Albinos (zie nr.9 van dit blad) en René and his Alligators. Leo was een uitstekende sologitarist en de juiste opvolger voor een gitarist zoals Hans van Eijk.
door deze hit krijgen TheJays Jays weer werk zat, er volgen bijv. optredens voor het duitse programma ''Beatclub'' en zakelijkwaarnemer ls dan drummer Kees Kranenburg'Jr. die de plaats van Herman Batelaan heeft overgenomen.Helaas zou het maar bij die eene grote hit blijven want voor de opvolger van "Bald beaded woman" kiezen the Jays Jays,alweer een nummer afkomstigvan de 1e KINKS L.P. n.l. "Got love lf you want it".Terecht dat Evert Wilbrink in 1966 in "Hitweek" schrijft "TheJays Jays zijn vermoedelijke de grootste . KINKS-fansvan Nederland"!Het is inderdaad opvallend wat een invloed deKinks op de muziek van the Jays Jays haddenTrouwens alle Nederlandse groepen en artiesten waren, driftig in de weer met het opnemen van Kinks-nummers. "The Phantoms met' "WeIl respected man", evenals Boudewijn de Groot die er een Nederlandse versie van maakte. En dan had je nog "Mode noemt ie fashion" een vertaling van "Dedicated follower of fashion" door PeterJ.Muller. Die zelfde Peter J.Muller bezingt dan nog the Kinks in dinks de Kinks"maarThe Jays Jays blijven kampioen in het coveren van Klnks-nummers en passen hun sound er helemaal op aan, En dan te weten dat bijv. Hans v Eijk en Leo Bennink helemaal niet Zo gek op de kinks waren want die deden liever instrumentaal werk.
Na zo'n super-hit als "Bald headed woman" kon een L.P. van the Jays Jays dan ook niet uitblijven en deze komt dan tegen begin maart 1966 op de platenmarkt. Schreven de heren Kranenburg, Oonk, en Veelo in hun Jumping Jewels tijd slechts weinig eigen nummers zoals o.a. "Drumski " samen met Hans van Eijk en Hans van Eijk die bepaalde klassiekethema' s zoals een compositie van Offenbach van eigen :arrangementen !I voorzag en het "Jumping Can Can" noemde, in de .'Jays Jays tijd bewijzen de heren dat ze echt wel vrij aardige teksten kunnen schrijven en zelf kunnen voorzien van muziek. Natuurlijk ontbreken de 3 al eerder genoemde Kinks composities zoals: "Bald headed woman " " got love if you want ft " en "So mystifying" ook niet.. Schreef Peter Riethof in het Jumping Jewels artikel dat Joop Oonk's muzikale inbreng bij the Jumping Jewels niet zo veel voorstelde, dit is niet geheel juist wan t Joop bewees wel degelijk dat hij ook uitstekende composities kon schrijven! Op de Jays Jays L.P. staan dan ook maar liefst 3 nummers geschreven door Joop Oonk o.a. het nummer "come back' if you dare"dat net, zo goed door Ray Davies geschreven zou kunnen zijn precies eén Kinks plaat uit1966. Een andere Joop Oonk compositie is het prachtige langzame nummer "Don't sell the sun" met mooi gitaarwerk wat aan de dagen van the Jumping Jewels doet denken. Invloeden van the Who zijn te horen in de nummers "Today I'm gay" en "All around the world" (het eerste is een Tjibbe Veelo compositie de 2e een old Tony Sheridan nummer. De nieuwe man bij the Jays Jays Leo Bennink blijkt een uitstekende aanwinst want buiten het feit dat hij een prima zangstem heeft en uitstekend gitaar kan spelen blijkt hij ook songwriters-talent te bezitten en schrijft samen met Tjibbe Veelo het nummer "I keep trying". Dat men stiekum nog. heimwee had naar the Jumping Jewels tijd bewijzen ,the- Jay ) Jays met het instrumentale nummer "Cruncher een oud nummer van the Ventures in een ontzettende progessieve versie Dit nummer klinkt alsof het in 1968 is opgenomen i.p.v. 1966 en zou net, zo goed door the Who op.,de plaat gezet,kunnen zijn. Helaas na de hitsingle en desuccesvolle eerste en enigste L.P. van the Jays Jays is het afgelopen met het scoren van hits voor the Jays Jays. "Bald headed woman" blijft dan hun enigste grote hit ze door deze hit houden zeker voor 3 jaar werk. ' Eind 1966 worden ze in de "Teen beat Poll" nog nummer 4 gestemd als gitaargroep en dit zijn ze dan toch echt niet meer. Vermoedelijk waren dat stemmen van het laatste restje Jumping Jewels fans die nog overgebleven waren.
1966 is het succesvolste jaar geweest voor the Jays Jays.Als Radio Veronica tegen het eind van dat jaar de top 100 uit gaat zenden staan de Jays Jays nr.6 bij de nederbeatgroepen nog voor.the Hunters , Het, en Rob Hoeke "Bald Headed woman" nr. 39 op de jaar top 100 maar weer nr. 4 op de top 15 van Hollandse hits 1966 achter the Golden Earrings, Motions en Q 65. En dat is niet mis. Voor de liefhebbers wij hebben deze hele jaar top 100 1966 van Veronica die samengesteld werd samen met het blad "Kink" afgedrukt op blz.91 Zodoende krigt men een mooi overzicht van het uitstekende nederbeatjaar, 1966. Ook in 1966 treden the Jays, Jays op in "De vuist" van Willem Duys, "Mies en Scene" en zitten ze ook veel in "Beatclub "66" in de Amstelstraat in Amsterdam. 1966 ook het Jaar waarin 3 singels floppen! In 1966 maakten de Jays Jays 3 uitstekende singles, "Got love if you want it " (van de1e Kinks lp) "Come back if you dare" (onbegrijpelijk dat dit nummer flopte want het was even sterk als "Bald headed woman") en het nummer, "Waauw" dat werd geschreven n.a.v. de "Waauw Show") deed ook al niets. .. Goed er waren wel noteringen op de z.g. Phonogram maandelijkse verkoop top 30 met "Got love if you want i t" op nr.10 en "Come back if you dare" op nr.30 maar dergelijke lijsten kun je niet serieus als hitlijst nemen. 1967 LEO BENNINK EN TJIBBE VEELO STAPPEN UIT DE GROEP. In 1967 wordt het erg stil rond the Jays Jays en Leo Bennink stapt er uit evenals Tjibbe Veelo die een boetiek gaat beginnen in Den Haag. Leo Bennink stapt op. om later weer op te duiken bij the Motions waar hij de plaats van Gerard Romeyn zal overnemen.Later duikt hij nog op bij groepen als Greenhorn en Beehive. Tegenwoordig is hij nog aktief in de muziek en gaf zelfs vorige maand nog gitaarles d.m.v. een artikel in het blad "Musicmaker". In dat zelfde blad stond ook een interview met Hans van Eijk
De opvolger van " Leo Bennink is Jan Vennick (piano, sax en afkomstig uit de Marks. De nieuwe zanger is in 1967 als opvolger van Tjibbe Veeloo Will Duyn (alias Willem Duyn; ook al uit de Marks en later zal hij zeer bekend worden als duo met Mouth & McNeal en Big Mouth & Little Eve). Van de oude bezetting is dan in 1967 nog alleen Kees Kranenburg Jr, en Joop Oonk over. 1967 J AYS J AYS OP DE SOUL-TOER ! In 1967 zijn the Jays Jays ook hun Kinks en Who sound kwijt want Willem Duyn produceert een heel ander geluid dan Tjibbe Veelo. We zitten dan midden in het soul-tijdperk en ook The Jays Jays wagen zich aan een niet onverdienstelijke cover van Aretha Franklin's "Respect"dat vreemd genoeg ook al geen hit wordt ! Later stapt ook Joop Oonk uit de groep om opgevolgd te worden door Hans Jansen,(orgel, ex-Marks en Haigs)maar met de groep is het dan ook al zo goed als gebeurd. Er ,verschijnt nog 1 single in 1968 "Baby you know ain't right" en ook speelt er nog in hun nadagen Rudi Cantini mee. Ook heeft in begin 1966 nog de bassist-drummer Bert Ruiter meegespeeld daar drummer Kees Kranenburg toen wat moeilijkheden had prive. In 1969 valt de groep geheel uit elkaar. Kees Kranenburg Jr. wordt dan een bekend sessie-muzikant en is nogal eens te horen op bijv. platen van Rob de Nijs e.v.a. artiesten. Ook Joop Oonk wordt later nog manager van Rob de Nijs en zit nu ook. bij Boltini. 9 jaar lang maakten Hans, Leo ,Joop, Kees, Tjibbe prima muziek en wat over is zijn de herinneringen en de platen van The Jumping Jewels en the Jays Jays.Maar dat zijn unieke documenten in de Ned.popgeschiedenis. ______________________
Zowel bij binnen- als buitenlandse platenverzamelaars wordt de LP een gewild project waarvan de waarde steenvast rond de 250 Euro blijft hangen. Aan het eind van de jaren negentig wordt de plaat op CD uitgebracht maar de originele sound wordt onrecht aangedaan door mono in stereo te veranderen en bovendien een slecht gemasterde versie op de markt te brengen waardoor de jacht op de originele LP steeds feller wordt KLICK HERE : ''MYSPACE'' VIDEOS LEO BENNINKhttp://dihl bennink myspace.com/MORE INFO http://home.casema.nl/leob/
Copyright (c) 2005 Leo Bennink Music. All rights reserved. |